تجربه زندگی جمعی به انسان میآموزد که برای رشد در هر جایگاه اجتماعی نیاز به الگو[1] و نمونه مطلوب وجود دارد[2]؛ چه کسی میتواند انکار کند که در دوران کودکی برای دستیابی به مقبولیت از رفتار و اندیشه والدین خود تقلید نمیکرده است؟! یا در دوران مدرسه از معلم و مربیان الگوی فکری و رفتاری نمیگرفته است؟!
البته ارتباط فرهنگ و سبک زندگی مطلوب با گزینش الگو را نمیتوان نادیده گرفت! اگر در گذشته وسعت دید و فکر یک نوجوان به حدی بود که شیوه زندگی معلم خود را مطلوب میدید و او را الگو زندگی قرار میداد، امروزه با گسترش دید و تجربه مجازی» برای نوجوانان و حتی کودکان در سنین پایین، فرهنگ غالب و مطلوب حاکم بر ذهن آنها، دچار تغییر شده است. این موضوع در رسانههای تعاملی» که ارزشگذاری خاص خود را در زیست مجازی را ایجاد کردهاند و میان کاربران رتبهبندی قائل شدهاند [3] بیشتر قابل درک است؛ چرا که نوجوان و جوانی که کاربر فضای مجازی شده است خود را میان پرطرفدارترین کاربرانی (سلبریتیها) میبیند که برای رسیدن به شهرت و محبوبیت آنها باید مطابق با روش آنها در زیست مجازی رفتار کند. از طرفی مدت زمان قابل توجهی که نوجوانان و جوانان در فضای مجازی و در بستر رسانههای تعاملی میگذرانند بر اثرگذاری این موضوع بر ابعاد دیگر زندگیشان میافزاید!
همه میدانیم که فرهنگ حاکم بر زندگی و اندیشه سلبریتیها و اینفلوئنسرها در فضای مجازی همان فرهنگ حاکم جهانی یعنی فرهنگ غربی است. پس میتوان پیشبینی کرد که جوانی که در ارتباط حداکثری با رسانههای تعاملی به خصوص اینستاگرام است، در انتخاب الگوی زندگی و حرفه و شغل خود و همچنین سبک اندیشه و تفکرات خود به سمت الگوهای غربی و متضاد با فرهنگ بومی ایران میل پیدا کند!
حدیثی از امیرالمؤمنین(ع) درخصوص گنجایش فکر + تصویرنوشته
زندگی ,فرهنگ ,مجازی ,الگو ,کند ,مطلوب ,فضای مجازی ,خود را ,و اندیشه ,که برای ,نوجوانان و
درباره این سایت